Opp med rota, ut i verden igjen.

Skal nok en gang rykke meg sjøl delvis opp med rota. Har tatt en vaksine, ordna visum og klipt håret kort. Det meste annet gjenstår, og nå er det under ei uke til bakken forsvinner under meg, grantrærne og høyballene forsvinner bak skyene, kapteinen snakker sprakende på dårlig engelsk over høyttalerne, flymaten kommer i små pakninger og øynene glir igjen til slutt etter at resten av flyet har sovna. Under meg er plutselig en av verdens tettest befolka byer, millioner av folk og løshunder og kuer som spiser søppel i gatene, slum og høye blanke hus side om side. Om ei uke slår den varme og fuktige lufta mot meg når jeg kommer ut av flyplassen i New Delhi med en stor sekk på ryggen og skal ta fatt på et nytt lite kapittel i livet som student. Hjemmet mitt de neste månedene blir hos en familie jeg enda ikke kjenner, i en viktig indisk by ved navn Varanasi. Der skal jeg sove, våkne, kanskje av at noen i familien vekker meg, kanskje av lyden av sykkelklokkene på rickshawene utafor, og jeg håper jeg kommer til å føle meg hjemme der, jeg håper familien liker meg, jeg håper jeg ikke gjør for mange kulturelle tabber, jeg håper jeg lærer masse hindi, jeg håper språktimene blir bra, jeg håper. Og jeg veit egentlig at det skal gå fint. I mens leser jeg «India» av Torbjørn Færøvik på trikken og ser ekstra godt på menneskene i Oslo.

2 thoughts on “Opp med rota, ut i verden igjen.

    • Takktakk! Jeg skal studere hindi på tredje semesteret, men dette blir litt mer «i praksis» og muntlig :) Flyet mitt går hjem igjen 18. desember!

Legg igjen en kommentar

