Lille Tórshavn by.

Her starta jeg. Etter ankomst på morgenkvisten 4. juni etter veldig forsinka fly, god mottakelse av en couchsurfer, noen timers søvn og litt virring nedover i de trange gatene fant jeg frokost: pannekaker med rabarbrasyltetøy og te på Kaffihusið (ð uttales som «th-» i the på engelsk, men er lydløs i slutten av ord på færøysk!).

I Tórshavn er det mange som har båt. De røde husene i bakgrunnen er på Tinganes.

Byen er full av planter og trær!

Husene er laget av tre eller bølgeblikk (!), og ofte malt i fine farger.

Vilt mange gater som er enveis! Glad jeg ikke måtte ta lappen her..

Som jeg sa, masse planter. Dette er i sentrum.

Denne fargesterke og iøynefallende bladkiosken står rett ved rådhuset, og er visstnok subsidiert etter hva ryktene sier – veldig få kjøper noe der, men den er så gammel at den nok er verneverdig. Det jobber kun én dame der, men jeg kunne ikke se henne bak alle bladene..

På denne trappa, helt ute på forblåste Tinganes, pleier statsministeren å hilse folket. («Ikke på en sånn høy balkong som i Oslo der kongefamilien deres står»  som noen sa til meg (fritt etter hukommelsen).)

Flagget ute på spissen av Tinganes.

Tilbake ved havna igjen.

Et ganske vanlig syn på Færøyene: sauer. Disse stod og gressa fredelig bare fem-ti minutters gange opp fra sentrum.

4 thoughts on “Lille Tórshavn by.

    • Hihi. Jeg var der fordi jeg hadde lyst, og fordi det var en fin omvei til Island. Er på nordkurs i islandsk språk nå.. Men jeg søkte egentlig Færøyene på første plass.

Legg igjen en kommentar

