Om irrasjonalitet.

Jeg er en ganske irrasjonell person. Stort sett hver dag gjør jeg noe irrasjonelt, noe som jeg egentlig ikke burde prioritert, en slags prokrastinering. Men det er ikke bare en dum ting. For eksempel – jeg har til sammen fem bøker liggende som jeg holder på å lese. I høst begynte jeg på «Noveller i samling» av Frode Grytten, etter at jeg var på et arrangement der vi fikk smugtitte på hans nye bok med på-en-måte-oversatte tekster av The Smiths (jeg kjøpte den for å få den signert, og fordi jeg kun har lest den ene samlinga hans fra før, «Bikubesong»). Dessuten kjøpte jeg «A Little Book of Language» av David Crystal på innfall fordi jeg hadde gavekort på Akademika, og fordi den så lettlest og akkurat passe språknerdete ut. Etter nyttår en gang begynte jeg å lese «Psychology» av G. Neil Martin, både fordi jeg synes psykologi er spennende og fordi jeg har psykolingvistikk dette semesteret. I fjor sommer begynte jeg å lese «Language Evolution» av Christiansen & Kirby (red.), en bok jeg seinere fant ut var på pensum i et masteremne, og skjønte da hvorfor den var litt tung. Tok den opp på nytt igjen etter jul, med grønne tusjpenn-notater i margen og det hele. Og i januar, da jeg hadde altfor mye studielån på konto til at det var spesielt lurt, kjøpte jeg «Min kamp 3» og «En tid for alt» av Karl Ove Knausgård, hvorpå jeg begynte å lese sistnevnte for en måneds tid siden.

Jeg har med andre ord litt for mange leseprosjekter på gang, men allikevel har jeg endt opp med å begynne å lese en bok som ligger på favorittkaféen min. En roman som jeg, til alt overmål, har i min egen bokhylle. Der står den sammen med et tjuetalls andre bøker, venter tålmodig på at det skal bli dens tur, men så hadde det seg sånn at jeg tilfeldigvis hadde en time å slå i hjel en dag før jeg skulle være leksehjelp på Røde Kors. Jeg bestemte meg for at den timen skulle brukes på å drikke te på favorittkaféen min, og jeg satte meg ned i sofaen med alle putene og fulgte med på folk. Men man kan fort føle seg litt ensom hvis man er aleine på kafé en ettermiddag, og etter å ha sittet og stirra ut i lufta og venta på at teen skulle få drikketemperatur la jeg plutselig merke til en liten bokhylle som hang på veggen. Den hadde helt sikkert hengt der lenge, men jeg hadde ikke oppdaga den før nå. Jeg reiste meg opp, og leste på bokryggene. De fleste var gamle, litt obskure bøker eller bøker som muligens mest lå der til pynt, men ett forfatternavn dro jeg kjensel på – Tore Renberg.. Og det var en bok jeg ikke hadde lest! «Farmor har kabel-TV» het den. Det lød kjent.. Aha – jeg har den jo hjemme, tenkte jeg. Men hva så? Det er jo de samme ordene. Jeg kan jo bare lese den ferdig hjemme, tenkte jeg videre. Jeg likte boka fra første setning: «Der hvor de bor er det bare en kanal i fjernsynsapparatet. Statskanalen.» Eller faktisk, boka begynner ikke med det. Den begynner med en tabell. En tabell med masse sanger/artister, kryss.. Det ser ut til å være et slags system på det, men uten videre forklaring. Og kapittel 1 er ikke «1», men «6»..

Jeg leste oppslukt helt fram til jeg var nødt til å gå, men før jeg la boka tilbake i hylla la jeg smussomslaget slik at jeg kunne finne tilbake til der jeg slapp neste gang. Så var jeg ikke på favorittkaféen min på mange uker, jeg har ikke råd til å dra på kafé så ofte, men på fredag var jeg der igjen – denne gangen med en god venninne. Da hun dro hjem, kom jeg plutselig på det – jeg hadde jo en bok i hylla! Jeg gikk bort og fant den – og jammen var smussomslaget fortsatt som det var da jeg la den fra meg forrige gang.

Jeg rakk bare å lese ut kapittel 2, det vil si at jeg må dit en gang til for å lese ut kapittel 1 og finne ut hvordan det går med Arve, farmoren hans og Jonas. Og boka i bokhylla mi står fortsatt like urørt.

2 thoughts on “Om irrasjonalitet.

Legg igjen en kommentar

