Berg(en)tatt: byen.

Natt til mandag 7. desember sov jeg meg fra Oslo S til Bergen. Jeg skulle besøke mine to kjære venner Kristin og Birgitte (som jeg blei kjent med her, og som seinere var henholdsvis i Bangladesh med meg og i Palestina). Det betyr altså at jeg fikk omvisninger i byen både av en innflytterstudent og en innfødt, og i tillegg til byvandringer bare sammen med meg selv og frøken D40 resulterte det i følgende:

Mandag. Birgitte og jeg sniker oss inn på jussforelesning om menneskerettigheter etter at begge har sovet noen timer ekstra først. Vi spiser lunsj på studentsenteret der vi også er heldige og snubler over Kristin – med en øl i hånda etter å være ferdig med siste eksamen. Sistnevnte setter snuta hjemover mens Birgitte må jobbe, så jeg har Bergen sentrum for mine ensomme føtter. Med et turistkart i handa er jeg klar for å erobre byen, men det fikk bli med Torgalmenningen (der den sagnomsuste pepperkakebyen befinner seg) og en runde bak teateret (Den Nationale Scene) via Den Blå Steinen (samme som Tigeren i Oslo). Kristin og jeg tok en kveldskaffe på Det Lille Kaffekompaniet før hun føyk på eksamensfest og jeg blei henta hjem av Birgitte.

Tirsdag. Jeg spaserer hele veien fra Sandviken til studentsenteret i formiddagssol. Birgitte tipser meg om både drivhuset til Botanisk hage og å ta en tur ut på Nordnes, og bergensturisten så gjør. Der treffer jeg både en katt og noen kosedyr i et vindu. Så går jeg videre, uuut mot haavet, der mange har risset inn hjerter med initialer i.. Ettermiddagen tilbringes med Birgitte, som tar meg med til blant annet Troldhaugen. Der kan jeg konstatere at jeg er over et hode høyere enn Edvard Grieg. Det er mørkt og etter stengetid, men lysene står på i andre etasje. Så drar vi til Kristin på middag, men det har jeg ikke bilder av. Bruker omtrent tre timer på å lage vegetarlasagne. Verdt det.

Onsdag. Det blåser og regner, Birgitte og jeg kjemper oss ned til byen med den digre, svarte paraplyen hennes som skjold. Den får jeg låne med STRENG beskjed om å passe godt på den. Etter et mislykka forøk på å ta Rosenkrantztårnet i nærmere øyesyn kapitulerer jeg og rømmer inn på den fine kaffebaren ved Fløibanestasjonen. Etter en runde med jålekaffe og gulrotkake har jeg nytt mot, og drister meg opp på Fløyen med banen t/r. Blåser nesten av fjellet, og befinner meg på toppen av Bergen i max 11 minutter. Trasker inn og ut av en del små butikker i de brosteinsbelagte gatene før jeg innleder begynnelsen på slutten av mitt bergensbesøk med Kristin ved min side. Vi tilbringer endel tid inne på en bruktbutikk i Nygårdsgaten som selger CDer og denslags. Så leiker vi turister på museum, før kvelden for alvor gjør seg gjeldende, og vi møter Birgitte og noen andre folk for å gå på konsert med Alexander von Mehren.

Torsdag. Jeg toger hjem til Oslo (for å se Regina, men der var det ikke lov med kamera – uansett..). Fortsettelse følger.

8 thoughts on “Berg(en)tatt: byen.

  1. Så mange fine bilder du har tatt!

    Jeg har bodd her i to og et halvt år nå, men tror du nå har sett mer av byen enn jeg har…

    • Vel, jeg forelska meg totalt. Bergen er 100 ganger koseligere, penere og hyggeligere enn Oslo. Og så er den så stor at man finner alt man trenger og mere til, allikevel kan man gå byen på tvers på no time. Trenger jeg si mer? Jeg hadde blitt i god form av å bo i Bergen. :p

  2. Åh, Bergen. Jeg var der i sommer og forelska meg helt. Skal så bo der en gang i livet. Koseligste byen jeg har vært i, tror jeg. Og jeg ser du har hilst på de bakgårdskattene oppimellom alle de fargerike husa du og? Fikk lyst til å dra tilbake av å se disse bildene :)

    • Jeg vurderer sterkt å ta mastergrad der. Eller noe. Bare.. Jeg MÅ flytte dit en dag! Skjønner egentlig godt hvorfor alle bergensere er så patriotiske. Det har de all mulig grunn til. Og takk for ros. ^^,

Legg igjen en kommentar

