Operasjon hvit brud 01.

Angela og Shirleen, to av jentene som er på utveksling hos Buskerud KFUK-KFUM og Lier TenSing fra YWCA of Bangladesh, drømmer om å gifte seg i en «vestlig», hvit brudekjole. I Bangladesh er det vanlig å gifte seg i nydelige, glitrende sarier med masse gullsmykker til, noe som jeg syns er minst like fint. I India blir det vanligere og vanligere å være hvit brud, og da er det vel bare et spørsmål om tid før det «sprer seg» til Bangladesh også.. Jeg var i to bryllup da jeg var i Bangladesh, og begge var kristne (jeg har skrevet om det første her og det andre her). De har så langt ikke adoptert vår tradisjon med hvit brudekjole, men derimot har ofte kristne bruder hvitt slør.

Da vi gikk forbi utstillingsvinduet til Agape (en brudekjolebutikk i Oslo sentrum) for noen dager siden, fikk både Angela og Shirleen stjerner i øynene. «Ååh, wow..» Vi nøyde oss med å ta bilde utafor butikkvinduet siden vi hadde en avslutningsmiddag med resten av Ungdommens Klimatoppmøte å rekke, men jeg foreslo at vi kunne stikke innom en annen dag og spørre om de kunne få prøve en kjole.

DSC_4782

Dagen to små drømmer gikk i oppfyllelse var torsdag 11. juni, så nå legger jeg ut et innlegg dedikert til hver av dem – de er så utrolig nydelige begge to.

2 thoughts on “Operasjon hvit brud 01.

Legg igjen en kommentar

