Om innredning av hybel.

DSC_5703_2

Jeg skulle dobbeltsjekke informasjonen som står på SiOs nettsider. Boliger .. singel .. Kringsjå studentby .. mhm, umøblert, ja.

Umøblert hybel

Husleie: 1722-3029

Depositum: 3000

Oppsigelsestid: 2 mnd.

Størrelse: 10-11 m2

Bad: Deles med 0-1 pers

Kjøkken: Deles med 6 pers

Fra www.sio.no.

Hybel på Kringsjå er done deal – jeg betalte depositumet i februar. Og siden jeg er et planleggingsdyr vil jeg gjerne ha en slags idé om hvordan jeg skal innrede hybelen før jeg får nøkkelen i handa 16. juli.. Da mamma og jeg var på IKEA for vel ei uke sida fikk jeg prøveligget rammemadrass, og notert meg et par andre ting jeg gjerne skulle hatt. Egentlig har jeg lyst til å kjøpe noen ting brukt, så jeg håper det melder seg et loppemarked eller to. Har jo sekstitallsstolen allerede.

På SiOs nettsider om studenthyblene finner man det aller mest nødvendige av info, men jeg savner planløsninger – det eneste jeg veit er at hybelen er 10-11 kvadratmeter. Ut i fra det gjetter jeg på at rommet er 4m x 2,5m. Det ligger et bilde av en tom hybel der, og det ser ut som om døra er på den ene langveggen, på motsatt side av rommet i forhold til det store vinduet som dekker nesten hele den ene kortveggen. Mamma er bedre på sånne arkitektgreier enn meg, så det er det hun som har tegna forslag. Dette er altså 1. utkastet til hybelen min:

Hybelplan

1: Der står det «50cm». To ruter på tegningen betyr 1/2 meter.

2: Den røde, avlange tingen der skal forestille vinduet. Den bølgete krusedullen i hjørnet er gardina.

3: Døra.

4: Der skal muligens loppemarkedstolen stå! Må få til et leselys et sted..

5: Et garderobeskap av noe slag der jeg kan henge kjoler og andre ting som skal henges opp. Eventuelt et lite nattbord.

6: Senga, som skal bli en rammemadrass av typen Sultan Saltnes med overmadrassen Sultan Tveit. Sånt er ikke noe man bør spare på, så det blir sikkert det dyreste jeg kjøper. Om dagen blir den sofa, for jeg skal ha noen store, fine puter i den! Dessuten fikk jeg en lys idé angående klesoppbevaring: hva om det går an å ha en skuff under senga der jeg putter alle de andre klærne enn de som må henge? Den som lever får se.

7: Mamma foreslo kommode her, men hvis jeg får fiksa en sånn skuff, så trengs jo ikke det. Dermed kan man se bort i fra det som er tegna..

8: Her skal det bo en stor hylle. Jeg har nesten bestemt meg, for jeg har forelska meg helt i en som heter IKEA PS Nybygge.. Er helt nødt til å ha en hylle som står på gulvet i og med at det ikke er lov å bore i veggen.

9: Jeg tror det er lurt å ha et sted der jeg kan sitte og drikke te mens jeg ser ut vinduet, eller et sted der jeg kan plassere folk som kommer på besøk. Et kjøkken som deles av 7 personer er kanskje ikke det beste steder å ha middagsgjester på.. Mulig jeg fikser et bord med klaffer eller noe, sånn at det tar minst mulig plass til vanlig.

Det er så rart å være 20 år og snart skulle flytte hjemmefra. Tar meg stadig vekk i å tenke tanker av typen: «Men.. Jeg føler meg jo ikke voksen?» Og jeg tror jeg forstår litt av det mange gamle mennesker sier om det å føle seg ung inni seg, de føler seg som den samme.

DSC_5707

Livet er ikke lenger en leik.

Nuvel, digresjoner og atter digresjoner. Denne bloggeren har hvertfall flyttefeber. (Hm. Er det et dårlig tegn at bloggposten passer i 50% av kategoriene?)

12 thoughts on “Om innredning av hybel.

  1. Er jo mulig å vente med å innrede til du har den? Skaffe deg det grunnleggende og så finpusse dagene etter at du har overtatt?

  2. alltids et loppemarked! sjekk under vaterlandsbrua på lørdager og birkelundern på søndager, for eksempel? :) spennende å flytte da! jeg blir stadig eldre, meeen
    akkurat nå føler jeg meg latterlig ung og vill i nikkersen :P livet er fint!

    • Hm, du er flink til å kommentere. :) Koselig.
      Ja, Birkelunden har jeg som mål å besøke så fort jeg får slått meg ned. Vaterlandsbrua? Det må googles. Hihi, du trenger ikke bekymre deg. Tror ikke du er av den sorten som blir «gammel og satt» med det første.

  3. Jeg har en sånn Sultan-seng, og tror jeg har samme overmadrass. Den er fantastisk god å ligge i, og den har god plass til oppbevaringsbokser under. Jeg har fire stykker, med hjul og lokk, som er kjøpt på enten Rema 1000 eller Europris. Anbefales absolutt, om ikke for klær, så i det minste for annet dilldall. ;)

Legg igjen en kommentar

