Flytteåpenbaring.

Det slår meg stadig. Om en og en halv måned flytter jeg hjemmefra og inn i en SiO-hybel i Oslo. Der skal jeg dele kjøkken med andre folk, men plutselig får jeg to rom som jeg må fikse sjæl.

Du vekker ‘æ sjæl og kjenner ‘æ helt aleine
Du kjenner at nå, det er nå du må stå for det du gjør sjæl
Skaffe ‘ræ lønn – aleine
Lage ‘ræ mat – aleine
For nå må du finne ut hvem du er

De gir ‘række fri, de gamle vil ha dæ hjemme
De trøkker ræ’ ned og gir deg’ke fri til å tenke sjæl
Starte et liv – aleine
Tenke ut alt – aleine
For da (for da) får du fri (får du fri), får du prøvd hva du vil bli

(Trond Viggo Torgersen, «Tenke sjæl»)

Jeg har allerede så smått begynt forberedelsene. Forrige jul fikk jeg for eksempel en diger boks fra vennegjengen med masse flytte-ut-ting, blant annet tallerkner, steikepanne og bordduk. Jeg har kjøpt flytte-ut-pakka fra IKEA med masse kjøkkenutstyr i (så jeg har to steikepanner..), jeg har bestikk kjøpt på skolekorpsets loppemarked, mamma har kjøpt en stol til meg på loppemarked som antagelig er fra 60- eller 70-tallet og jeg fikk en rød vannkoker til bursdagen min i fjor. Har dessuten en god del kopper.

Men uansett hvor mange steikepanner eller kopper jeg har er det ting jeg burde skaffe meg som jeg ikke helt har tenkt på før. Hva hvis en kjole har ligget i bunnen av en skuff og er skrukkete? Hva når jeg skal tørke klærne mine? Og burde jeg ikke gjøre reint på de få kvadratmeterne mine? Skal jeg kanskje bruke t-skjorter å tørke meg etter at jeg har dusja..? Mulig jeg rett og slett bare er en idiot som ikke tenker lengre enn fregnene på nesa, men jeg har kommet fram til at jeg er nødt til å skaffe meg:

  • strykebrett
  • ..og strykejern
  • støvsuger
  • bøtte og klut (og vaskemidler!)
  • en form for tørkestativ
  • håndklær

Jeg har lurt litt på om jeg skal kjøpe TV. Er ikke sikker på om jeg trenger det, så utrolig lite jeg ser på TV. Men kanskje jeg burde skaffe meg et avisabonnement eller to (jeg er ikke så stor fan av nettaviser).

Aiai, det er mye man skal tenke på når man skal bli voksen, selvstendig og ansvarsfull studine. (Hvis noen har ting de mener jeg bør skaffe meg som ikke står på lista over eller er kjøkken-/møbelrelatert, let me know. Jeg er ny i dette gamet.)

6 thoughts on “Flytteåpenbaring.

  1. Du trenger ikke strykebrett, bare bruk et bord og et håndkle. IKEA har hvite håndklær til ti kroner stykket. Funker fett for meg ;)
    Du trenger heller ikke bøtte og vaskeklut, det holder å støvsuge (med mindre du har tenkt å skaffe deg minigris som romkamerat?). Gulvet mitt har ikke sett en klut siden… før jeg flyttet inn.

    Det var dagens økonomiske råd ;D

  2. I stedet for vaskebøtte og langkost går det jo an å kjøpe våtmopp fra f.eks. Jif. De funker like bra og tar mindre plass. :)

    Og.. jeg går ut ifra at du kommer til å vaske klærne dine i et eller annet fellesvaskeri, og dermed også bli en tørketrommelmisbruker som andre studenter.. Så da trenger du kanskje ikke tørkestativ? Er det kjoler og sånt som ikke kan tromles fungerer jo kleshengere supert til å henge ting til tørk. :)

    • Hmm, jeg tenker miljø jeg, da. Er det sånn man må kjøpe ny av hele tida, eller holder det med én? (Vi er litt gammeldagse mht. vasking her i huset, så vi har ikke sånn Jif-ting. :p) Hvis det holder med én er det absolutt et bra forslag!

      Mm, jo. Men tørketromling sliter veldig på klær, da.. Enig i at kleshengere funker for kjoler, men det blir tungvindt hvis jeg skal tørke masse klær. Hem.

  3. IKEA har et fint, sammenleggbart tørkestativ som har plass til ganske mange plagg. Det kan monteres flatt til klær og i «X»-form hvis du skal tørke sengetøy. Jeg fikk fint plass til det på 7 kvm :)

    Jif våtmopp er sånn at man må kjøpe etterhvert som det blir tomt, så særlig miljøvennlig er det ikke.

    • Høres bra ut. Jeg skal nok ta meg en tur på IKEA om ikke så fryktelig lenge – tror jeg må ha god plass i bagasjerommet ;p

      Ja, det var det jeg frykta. Så da tror jeg at jeg går for «gamlemåten»!

Legg igjen en kommentar

